Om kunst
Der er en tendens til at løfte billedkunsten op over alt andet; gøre den til noget udsøgt og anderledes. At bage et godt brød eller reparere en genstridig motor kan i virkeligheden også være en kunst – forudsat, der er lagt sjæl og engagement i processen.
Til forskel fra det at bage et brød – eller reparere en motor har billedkunstneren en særlig mulighed for at udvise et talent, da billedkunstneren ikke er bundet af en tvungen sammenhæng mellem, mel, mælk og æg – eller nødvendig frigang for en motors ventiler.
Billedkunstneren skal ligesom begynde helt forfra med at opfinde brødet eller motoren. – Hvis kunstneren da ikke er portrætmaler eller skildrer landskaber.
Mine billeder
Mine billeder udtrykker en fortælling på samme måde som Middelalderens kalkmalerier i vore landsbykirker i enkle figurer udtrykker en hel fortælling. Mine billeder viser, at tilværelsen rummer mindst to virkeligheder, to verdener: det herværende – og det imellem os. Det styrende.
Mine billeder har ikke titler. Det er helt op til ”læseren” selv at se. At mærke.
Jeg debuterede med to billeder på ”Kunstnernes Censurerede Påskeudstilling” i Århus 1991. Har siden udstillet og solgt til kunstforeninger, virksomheder og offentlige institutioner. Da HM Dronningen besøgte Skive Kaserne i 2007, fik Dronningen et af mine billeder som en gave af Totalforsvarsregionen.
Siden 2000 har jeg arbejdet hele tiden med min kunst. I 2006 åbnede jeg mit galleri Tapiola på adressen Lykken 5 i Krejberg.
Kunst er også håndværk
Farvekridt – papir – fingrene, vat, skalpel og enlille pensel. Farverne er af mærket Caran Dàche, Neocollor II på vandbasis. Jeg bruger fingrene som ”malerpensler”. For at få fx en okkerrød grundfarve at arbejde med, farver jeg først papiret helt gult. Derefter pålægges blåt og rødt i en afstemt mængde. Et motiv – eller bedre en fortælling, kan nu træde frem. Det kan være, at både første, andet og tredje udtryk kasseres. Men efterhånden kan der vokse noget frem, som kan blive til en komposition til en fortælling. Nogle linier markeres, der gnides – eventuelt lægges der mere gult på. Detaljer fremhæves og markeres med skalpel eller en lille pensel. Områder gnides med vat for at få den underliggende farve frem; detaljer markeres. Efter mange timer er der et billede, som jeg er tilfreds med.
Den approberede vej er – ide – komposition – farver. Jeg går den modsatte vej.
Til slut forsegles billedet med kunstharpiks. Det gør billedet robust og farveægte.
Jeg bruger 15 – 25 timer på et billede.